Op dit moment ben ik weer begonnen met het etsen op tetrapak — printplaten gemaakt van melkpakken, of in mijn geval perensirooppakken (ik heb misschien een lichte verslaving ontwikkeld 😉). Dus hierbij een klein kijkje achter de schermen bij de start van dit nieuwe project.
Zo gaat het in zijn werk: voordat er een print is, is er een melkpak. Of een sapkarton. Ik knip het open, was het met afwasmiddel en maak van deze alledaagse verpakking een drukplaat. Met een etspen, een mesje en soms schuurpapier kras en bewerk ik het oppervlak om structuur te creëren. Het ininkten en uitpoetsen met een doek, keukenpapier of wattenstaafjes zorgt voor de zachte grijstinten en diepe zwarte lijnen in de uiteindelijke afdruk.
Daarna gaat de ingeïnkte tetrapakplaat met een vel vochtig etspapier erop door de pers. Als ik hem erdoorheen haal, verschijnt het beeld.
Daarna hoef ik de print alleen nog in een passe-partout te plaatsen, een achtervel met stempel toe te voegen, in een mooi lijstje te doen — en dan is hij klaar.





