Zo komt een van mijn reigers tot leven, geëtst op perspex, mijn favoriete materiaal om op te werken.

Ik begin met het inkrassen van de afbeelding in de plaat met een etspen en een klein schuurpapier stokje, waarbij ik lijnen en zachte structuren opbouw. Daarna wordt de perspex plaat ingeïnkt en zorgvuldig uitgepoetst. De manier van poetsen maakt echt het verschil: het brengt de grijstinten en de diepe zwarte lijnen naar voren. Voor het laatste polijsten gebruik ik een stukje papier uit de Gouden Gids (ja… ik weet het… sommige mensen sparen ze, ik gebruik ze om te poetsen, sorry daarvoor). Dan komt het mooiste moment: een vel vochtig etspapier erop en alles gaat door de pers.
En dan… de onthulling.

Deze techniek — drogenaaldetsen op perspex — is nog steeds mijn favoriet. Het stelt me in staat om heel gedetailleerd te werken, met als resultaat de zachte beetje fluweelachtige lijnen en lichtere vlakken.