Onlangs besloot ik de serie kleine vogeltjes opnieuw te maken. Op het eerste gezicht is dit vogeltje het hetzelfde onderwerp, ik heb ook hetzelfde ontwerpje gebruikt, maar de verschillen zijn voor mij duidelijk. De nieuwe versie is verfijnder: schoner gepoetst, fijnere lijnen en geëtst op een iets kleiner perspex plaatje. Dit keer heb ik ook mijn eigen donkerbruine inkt gemengd, in plaats van standaard sepia, en mijn gouden signatuurstempel gebruikt.
Wat mij het meest opvalt, is hoe mijn manier van werken is veranderd. Mijn lijnen zijn beheerster en bewuster geworden. En nog iets: een plaatje van 5 × 5 cm voelt nu eigenlijk heel prettig om op te werken. Destijds werkte ik op 6 × 6 cm en vroeg ik me af waarom ik het mezelf zo moeilijk maakte met zo'n klein plaatje!
Het is mooi om die ontwikkeling te zien, niet alleen in de print, maar ook in hoe ik werk.



